Helpende gedachten

  • door

Herken je dat? Dat je tegen je gevoel in toch doorgaat en jezelf onnodig met je denken onder druk zet?
💫
Voor ik op vakantie ging, rende ik 3 x per week 4 mijl. Tijdens mijn vakantie verving ik hardlopen met hiken in de bergen. Na terugkomst dacht ik wel weer minimaal 5 kilometer te kunnen hardlopen. Plan failed. Na 4 kilometer hielden mijn benen het voor gezien. Gevoel van mislukking overviel me. Ik ging mezelf verder onder druk zetten met gedachten als: ´waarom heb je dan ook niet hardgelopen in je vakantie?!´ Totaal geen helpende gedachte.
💫
Ik trapte weer in een oude gedachtenval: teveel verwachten van mezelf en niet luisteren naar mijn gevoel. Ik had ook kunnen denken: ´nu ik weer terug ben van vakantie, kijk ik eens hoever ik kom. Daarna kijk ik stap voor stap of ik weer wat verder kan.´
💫
Grappig hoe je hoofd soms ervoor zorgt dat je zo weinig compassie met jezelf hebt. In plaats van te denken: ´ach vandaag lukt het even niet, morgen loop je misschien weer wat verder´, zette ik mezelf onnodig verder onder druk.
💫
Maar het goede nieuws is dat mijn hoofd het dacht. Dat betekent dat ik er dus ook andere (helpende) gedachten ervoor in de plaats kan zetten! Van sommige belemmerende gedachten ben je je beter bewust dan andere. Bepaalde gedachten kunnen zo hardnekkig zijn dat het belemmerende patronen worden.
💫
Mocht je vastlopen in (gedachten)patronen. En wil je nu echt iets veranderen aan situaties waarin je vast lijkt te zitten? Probeer op die momenten eerst even diep adem te halen en terug te gaan naar wat je voelt. Hoe voel je je nu? En hoe zou je je eigenlijk willen voelen? Welke gedachten helpen om dat gevoel op te roepen?
💫
Mocht je er niet uitkomen dan mag je altijd vrijblijvend contact opnemen om te verkennen of coaching past bij je ontwikkelpunten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *